Calculus

Matematik-cafe

Husk at der jævnligt afholdes matematik-cafe (hvis der er tilmelding som beskrevet her), hvor man har mulighed for at få hjælp til at regne opgaver. Næste gang er:

  • MS Teams: Torsdag 25/4 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.

Calculus

Dette kursus bygger i høj grad videre på pensummet i gymnasiet. Det er derfor vigtigt at have godt styr på dette stof. Hvis I har brug for at få det repeteret, kan Rob Ghrists Coursera-kursus 'Calculus 1 variabel' være en god hjælp suppleret med at regne gamle opgaver fra gymnasiet (se forslag til hvilke under 'Genopfriskningsopgaver').

Genopfriskningsopgaver

Forslag til hjemmeopgaver for at repetere pensum

Forslag til hjemmeopgaver for at repetere gymnasiepensum

1: Trigonometriske funktioner og deres inverse

  1. Illustrer på en enhedscirkel, hvor man aflæser sinus, cosinus og tangens til en vinkel.
  2. Tegn en retvinklet trekant. Navngiv siderne og vinklerne. Giv for en af vinklerne (ikke den rette vinkel) formler for cosinus, sinus og tangens.
  3. E&P Appendix C. p. A18. Opgaverne 15, 16, 18, 19, 21.

2: Polære koordinater

  • Hvad er $(x,y)$ koordinaterne for et punkt på enhedscirklen med vinkel $\frac{\pi}{4}$ (eller $45^\circ$). Klik her for at få svaret
  • Hvad er $(x,y)$ koordinaterne for et punkt på en cirkel med radius 3 med vinkel $\frac{\pi}{4}$. Klik her for at få svaret
  • Find centrum og radius for en cirkel med ligning $x^2+y^2-4x+2y-4=0$
  • Et punkt på grafen for en funktion $f:\mathbb{R}\to \mathbb{R}$ har koordinater $(2,7)$. Hvad er $f(2)$? Kan man sige noget om $f(7)$ udfra denne oplysning? 

3: Kurver og bevægelse i rummet

  • Giv to forskellige parameterfremstilling for linjen i rummet gennem punkterne $[2,3,0]$ og $[1,1,1]$.
  • Udregn $D_x(f+g)(0)=(f+g)'(0)$, hvor $f(x)=e^x$ og $g(x)=-3x$.
  • Udregn $\int_2^4xdx$ og $\int_0^2xdx$. Brug disse resultater til at udregne $\int_0^4x dx$.

4: Buelængde og krumning

  • Udregn $h'(s)$, når $f(x)=x^2$, $g(s)=s+1$ og $h(s)=f\circ g(s)=f(g(s))$.
  • Når $F(x)$ er en stamfunktion for $f(x)$, hvad er så $F'(x)$?
  • Udregn $\int_0^tx^3dx$. Klik her for at få svaret
  • Udregn tværvektoren til $\mathbf{v}=[3,1]$
  • Reducér udtrykket $(4cos(t)+3sin(t))^2+(3cos(t)-4sin(t))^2$

6: Introduktion til funktioner af flere variable

Denne gang indeholder også repetition fra lineær algebrakurset. En reel funktion/afbildning har en definitionsmængde (engelsk: domain), vi skriver $f:D\to \mathbf{R}$. I opgaverne her er $D$ en delmængde af $\mathbf{R}$:

  • Hvad er den størst mulige definitionsmængde for en funktion med funktionsudtryk $f(x)=\frac{1}{x}$? Klik her for at få svaret
  • Hvad er den størst mulige definitionsmængde for $g(x)=\ln(x)$? Klik her for at få svaret
  • Hvad er den størst mulige definitionsmængde for $f(x)=\sqrt{x}$? Klik her for at få svaret
  • Hvad er den størst mulige definitionsmængde for $f(x)=\sqrt{x-1}$? Klik her for at få svaret

7: Partielle afledede

Denne gang drejer det sig om tretrinsreglen for en funktion $f:\mathbf{R}\to\mathbf{R}$. Tretrinsreglen er en blanding af en definition af den afledte $f'(x_0)$ og en opskrift på at finde $f'(x_0)$:

  1. Find funktionstilvæksten $\Delta y=f(x_0+h)-f(x_0)$
  2. Opskriv differenskvotienten $\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{f(x_0+h)-f(x_0)}{h}$
  3. Find (om muligt) grænseværdien $$\lim_{h\to 0}\frac{f(x_0+h)-f(x_0)}{h}$$. Hvis denne grænseværdi eksisterer, så er det $f'(x_0)$

Opgave:

Funktionen $f:\mathbf{R}\to\mathbf{R}$ har funktionsudtryk(funktionsforskrift) $f(x)=4x^2$. Udregn $f'(2)$ ved at bruge tretrinsreglen. Tegn en graf for $f$ og indtegn $x_0$, $f(x_0)$, $x_0+h$, $f(x_0+h)$ og sekantlinjer for $x_0=2$ og $h=2$, for $h=1$ og for $h=-1$. Udregn differenskvotienten for de tre værdier af $h$.

Vink: Her er en sekantlinje (for en anden funktion): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Secant-calculus.svg

8: Optimering

  1. Find minimum for funktionen $f(x)=x^4-8x^2+3$
    Vink: Find først $f'(x)$ og dens nulpunkter. Minimum antages i et af disse punkter (Hvorfor?)
    Klik her for at få svaret
  2. Find de punkter, hvor funktionen $f(x)=x^3-3x+7$ har vandret tangent. Klik her for at få svaret
  3. Find maksimum og minimum for funktionen $f(x)=x^3-3x+7$ når $-2\leq x\leq 2$. Klik her for at få svaret

9: Kædereglen

  1. Funktionen $h(x)=f\circ g(x)$ og $g(x)=x^2$, $f(y)=\sin(y)$. Hvad er $h'(3)$? Klik her for at få svaret
  2. Funktionen $h(x)=e^{3x^2+3}$. $h(x)=f\circ g(x)$. Hvad kan $f$ og $g$ være? (Flere svar kan være rigtige...)
    1) $g(x)=x^2$, $f(y)=e^{3y+3}$
    2) $g(x)=e^x$, $f(y)=3y^2+3$
    3) $g(x)=3x^2+3$, $f(x)=e^y$
    4) $g(x)=x^2+1$, $f(y)=e^{3y}$
    Klik her for at få svaret
  3. Om funktionen $h(x)=f\circ g(x)$ oplyses, at $g'(2)=-1$, $g(2)=5$, $f'(5)=3$. Hvad er $h'(2)$? Klik her for at få svaret

10: Gradientvektor og de retningsafledede

  1. Lad $\mathbf{u}=<\cos(\theta),\sin(\theta)>$ og $\mathbf{v}=<v_1,v_2>$. Udregn $g(\theta)=\mathbf{u}\cdot\mathbf{v}$. Klik her for at få svaret
  2. Udregn projektionen af vektoren $\mathbf{v}=<-1,3>$ på $\mathbf{w}= <3,3>$ og indtegn de tre vektorer i et koordinatsystem. Klik her for at få projektionen
  3. Udregn de partielle afledede af $f(x,y)=5x^3y^4 -2xy+6y+34$. Klik her for at få svaret

12: Integration af funktioner af to variable

  1. Udregn integralet $\int_2^32x dx$. Klik her for at få svaret
  2. Udregn det ubestemte integrale $\int x^3 dx$. Klik her for at få svaret
  3. Hvad er stamfunktionerne til

13: Mere om integration af funktioner af to variable

  1. Tegn linjestykket $y=2-x$ og $-1\leq x\leq 1$. Klik her for at få svaret
  2. Tegn linjestykket $x=y+3$ og $0\leq y\leq 2$. Klik her for at få svaret
  3. Tegn den figur i planen, som er givet ved $0\leq x \leq 1$ og $0\leq y\leq x$. Klik her for at få et vink. Klik her for at få svaret
  4. En trekant i planen har hjørnepunkter $P(1,0)$, $Q(2,1)$ og $R(2,4)$. Tegn trekanten og opskriv ligning for de linjer, der udgør dens kanter. Klik her for at få svaret

14: Planintegralet i polære koordinater

  1. Hvad er arealet af en cirkel med radius $r$? Klik her for at få svaret
  2. Hvad er arealet af den "ring", der ligger mellem cirklen med radius $5$ og cirklen med radius $3$, begge med centrum i Origo? Klik her for at få svaret
  3. Hvad er arealet af den del af enhedscirklen, som ligger mellem vinklerne $\vartheta=0$ og $\vartheta=\frac{\pi}{4}$? Klik her for at få svaret
  4. Hvad er arealet af den del af "ringen" fra opg. 2, som ligger mellem $\vartheta=0$ og $\vartheta=\frac{\pi}{4}$? Klik her for at få svaret

15: Tripelintegraler

  1. Hvad er volumen af en kasse med højde $h$, bredde $b$ og længde $l$? Klik her for at få svaret
  2. Hvad vejer en kasse med volumen $5 m^3$ og massefylde $500 kg/m^3$ Klik her for at få svaret
  3. Hvad er volumen af en cylinder med højde $7$ og radius $5$? Klik her for at få svaret

17: Komplekse tal

  1. Udregn $(1+\sqrt{2})(1-\sqrt{2})$ eksakt. Klik her for at få svaret
  2. Udregn $(3+2\sqrt{5})+4-3\sqrt{5})$ eksakt. Klik her for at få svaret
  3. Udregn $(2+2\sqrt{3})(3+4\sqrt{3})$ eksakt. Klik her for at få svaret
  4. Ikke gymnasiestof, men fra tidligere i kurset:
    1. Et punkt i planen har polære koordinater $r=\sqrt{2}$ og $\rho=\frac{\pi}{4}$. Hvad er de kartesiske koordinater? Klik her for at få svaret
    2. Hvad er de polære koordinater til punktet $(3,4)$, hvis vi forlange $r\geq 0$ og $0\leq\rho < 2\pi$? Klik her for at få svaret

18: Den komplekse eksponentialfunktion

  1. Hvad er $e^{a+b}$? Klik her for at få svaret
  2. Hvad er (den maksimale) definitionsmængde for den reelle funktion $f(x)=e^x$? Hvad er billedmængden? Klik her for at få svaret
  3. Hvad er $\frac{d}{dx}e^x$ og $\frac{d}{dx}e^{kx}$? Klik her for at få svaret
  4. Hvad er de anden afledte $\frac{d^2}{(dx)^2}\cos(x)$ og $\frac{d^2}{(dx)^2}\sin(x)$? Klik her for at få svaret
  5. Løs differentialligningen $f'(x)=f(x)$. (Den kan også skrives $\frac{dy}{dx}=y$ - sådan har I måske set den i gymnasiet.) Klik her for at få svaret

19: Første ordens differentialligninger

  1. Bestem en stamfunktion til $f(t)=2t+t^2+3t^3$. Klik her for at få svaret
  2. Bestem det uengentlige integrale $\int t\cos(t^2)\,dt$. Klik her for at få et vink
  3. Find den løsning til differentialligningen $y'(t)=2t+t^2+3t^3$, der opfylder $y(0)=1$. Klik her for at få et vink.
  4. Bestem løsningen til differentialligningen $y'(t)=t^2e^{t^3}$. Klik her for at få svaret

20: Anden ordens lineære differentialligninger

  1. Vis, at $e^{3t}$ er en løsning til $y'(t)=3y(t)$.
  2. Vis, at $ke^{3t}$ er en løsning til $y'(t)=3y(t)$ for ethvert $k\in\mathbb{R}$.
  3. Vis, at funktionen $y(t)=5e^{t}$ er en løsning til ligningen $y''+5y'-6y=0$. Klik her for at få et vink
  4. Vis, at funktionen $y(t)=e^{6t}$ er en løsning til ligningen $y''+5y'-6y=0$. Klik her for at få et vink

21: Inhomogene 2. ordens ligninger. Superpositionsprincippet.

  1. Hvad er $(f+g)'(t)$? Klik her for at få svaret
  2. Hvad er $(af+bg)'(t)$? Klik her for at få svaret
  3. Om to funktioner $y_1(t)$ og $y_2(t)$ oplyses, at $y_1'(t)=t^3$ og $y_2'(t)=\frac{1}{cos(t)}$. Find de afledte af funktionerne (OBS: Uden først at finde $y_1(t)$ og $y_2(t)$)
    1. $f(t)=3y_1(t)$. Klik her for at få svaret
    2. $g(t)=y_1(t)+y_2(t)$. Klik her for at få svaret
    3. $h(t)=2y_1(t)+7y_2(t)$. Klik her for at få svaret

Matematik-cafe

Har du svært ved lineær algebra og/eller calculus på første studieår og er du opsat på at gøre noget ved det?

Så er Matematik-cafe lige noget for dig. Det kører online i Microsoft Teams på udvalgte datoer for alle tre campusser. Listen over datoer og tidspunkter findes nedenfor. Man skal tilmelde sig teamet med koden fx86w0k.

Det er et ekstra tilbud om matematikhjælp et par timer, hvor en hjælpelærer er klar til at forklare, hvordan du kommer videre i den opgave, du gik i stå med til sidste opgaveregning.

Skriv altid mindst 24 timer før caféen starter, at du har brug for hjælp, og hvilke specifikke opgaver, du har brug for hjælp til. Det er vigtigt, at man udfører dette trin. Dette skyldes, at der findes forskellige opgaver for forskellige studieretninger, så man kan ikke forvente at få hjælp, hvis ikke hjælpelærerne har haft mulighed for at forberede sig.

Vær forberedt på, hvad du vil spørge hjælpelærerne om, og hvordan du vil stille dit spørgsmål over Teams (om du f.eks. vil skrive noget på papir, uploade et billede eller andet).

Brug kanalen for den relevante dato – det er denne kanal, hjælpelærerne holder øje med.

Datoer

De mulige datoer er (opdateres løbende):

  • Torsdag 15/2 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 22/2 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 29/2 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 7/3 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 14/3 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 21/3 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 4/4 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 11/4 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 18/4 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 25/4 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 2/5 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 16/5 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.
  • Torsdag 23/5 kl. 16:15–17:15 på MS Teams.

Information til omgængere

Forelæsningerne streames og gemmes på video. Se i Moodle efter links til dette for de enkelte kursusgange. Links til Moodle-sider for de forskellige blokke findes herunder.

Opgaveregning kan man deltage i, men man skal sidde i fællesarealerne.

Beskrivelse af blokke

Blok 1 (Moodle-side)

Funktioner af flere variable. Emnerne svarer løst til det gamle kursus’ lektion 5, 6, 7, 8, 9 samt selvstudiet om Taylor-polynomier.

Blok 2 (Moodle-side)

Rumkurver. Emnerne svarer løst til det gamle kursus’ lektion 3, 4.

Blok 3 (Moodle-side)

Integration. Emnerne (inklusive workshops) svarer løst til det gamle kursus’ lektion 10, 11, 12, 13.

Blok 4 (Moodle-side)

Komplekse tal. Emnerne svarer løst til det gamle kursus’ lektion 14, 15.

Blok 5 (Moodle-side)

Differentialligninger. Emnerne svarer løst til det gamle kursus’ lektion 16, 17, 18.

Blok 6 (Moodle-side)

Optimering. Emnerne bygger videre på det gamle kursus’ lektion 7.

Blok 8 (Moodle-side)

Laplace. Emnerne svarer til dele af calculus rettet mod elektronik i det gamle kursus.

Træningsopgaver

Selvstudier findes på Pearsons platform. Adgang kan købes gennem Factum Books.

Der findes også et antal træningsapps.

Hjælpelærere under eksamensforberedelsen

Der er mulighed for at få hjælp gruppevist af hjælpelærere i perioden op til eksamen. Dette er organiseret i MS Teams hvor I tilmelder jer med koden icvhdv8 (man går ind under “alle Teams” og øverst til højre klikker man på ikonet “deltag i eller opret et team”/ “join or create a team”, og herefter kan man logge ind med sin kode.)

Der er hjælp til rådighed i forskellige tidsrum på udvalgte dage i januar. Skemaet for hjælpen findes under punktet “Filer” i toppen af teamet, hvor oversigten over eksamensforberedelse ligger.

Hjælpen består af spørgetid, hvor man kan stille spørgsmål indenfor kurset og få hjælp til konkrete opgaver. Der tages udgangspunkt i de workshops der danner grundlag for eksamen. Hjælpelærerne kender ikke nødvendigvis alle workshops i alle detaljer, så man bedes spørge i god tid og det kan være man får besked om at spørgsmålet først kan besvares senere.

Inde i Teamet har I selv mulighed for at oprette en ny kanal ved at klikke på “More”/“Mere” (de tre prikker ved Teamets navn) og vælge “Add channel”/“Tilføj kanal”. Hver gruppe bedes oprette en og kun en kanal navngivet med studieretning og gruppenr. f.eks. “MATØK - B306”. Når man har brug for hjælp går man ud i kanalen “General” og skriver i chatten: ”@Hjælp @MATØK - B306”. Ved at bruge “@Hjælp” får hjælpelærerne en notifikation om at der er nogen der skal bruge hjælp og ved @MATØK - B306 opstår der et link direkte til gruppens kanal som hjælpelæreren så kan trykke på når vedkommende har tid til at hjælpe.

I løbet af perioden varierer bemandingen efter hvornår vi forventer behovet er størst, så ventetiden kan variere en del. Sørg gerne for at forberede jer i god tid, så I ikke bliver fanget af lang kø til hjælpelærerne sidste dag før eksamen.