Har du altid kæmpet med at forstå matematik eller aldrig opnået den fornødne rutine i at udføre basale matematiske manipulationer, så er her muligheden for at gøre noget ved det. BasalMat er en fri studieaktivitet for dig, som vil gøre en ekstra indsats for at få de basale matematiske færdigheder, som matematikkurserne på første studieår forudsætter, på plads.
Måske er du i tvivl om, hvorvidt kurset er noget for dig. Så kan du her finde en test som du gerne skal være i stand til at gennemføre uden brug af hjælpemidler og stort set uden fejl. Du kan finde en facitliste her. Har du mere end et par fejl, eller tager det dig mere end to timer at gennemføre testen, så bør du, hvis du samtidig er motiveret for at arbejde med dine basale matematiske færdigheder, følge den fri studieaktivitet Basal Matematik. Har du brug for et testsæt mere kan du finde et her. Det er lidt sværere end det andet og uden facitliste.
BasalMat er planlagt således, at både studerende med A-niveau og B-niveau fra gymnasiet kan følge det. Den fri studieaktivitet består af 7 gange hvor de 5 er fælles og to gange er opdelt i en A-niveau og en B-niveau indgang. I Aalborg afholdes BasalMat på dansk, mens det i Esbjerg og København afholdes på engelsk. En del af kursusmaterialet der benyttes i Aalborg vil dog også være på engelsk.
Dette kursus beståes ved aktiv deltagelse. Med aktiv deltagelse menes, at man højst er fraværende ved én af de syv kursusgange. Er denne kursusgang lig kursets afsluttende kursusgang (den syvende), da skal man aflevere en opgavebesvarelse til godkendelse ved kursusholderen.
Kursusgang | Overskrift | Indhold | Mål |
---|---|---|---|
1 | Regning med tal | Introduktion til talmængder. Specielt de rationale og irrationale tal er i fokus. Regningsarternes hierarki, potenser, rødder, brøker. |
|
2 | Reduktion | Reduktion af udtryk med en eller flere ubekendte. Herunder brug af kvadratsætningerne og faktorisering. |
|
3 | Løsning af ligninger | Løsning af 1. og 2. grads ligninger. |
|
4 | Funktioner | Funktioner og inverse funktioner |
|
5A | Differential- og integralregning | Regneregler for differentiation og integration |
|
5B | Differentialregning | Regneregler for differentiation |
|
6A | Differentialligninger | Løsning af lineære differentialligninger |
|
6B | Integralregning | Regneregler for integration |
|
7 | Opgaveregning | Opgaveregning |
|
Tryk på "Kursusgang 1" for at se materialet til kursusgang 1. Og tilsvarende for de andre kursusgange.
Emne |
Khan Academy |
Khan Academy opgaver |
Webmatematik |
Definition af differential kvotient |
slope-of-a-line-secant-to-a-curve calculus-derivatives-1-new-hd-version derivative-intuition-module |
derivative_intuition | differenskvotient-og-differentialkvotient |
Differentiation af forskellige funktioner og regneregler for differentiation |
power-rule derivative-properties-and-polynomial-derivatives derivatives-of-sin-x-cos-x-tan-x-e-x-and-ln-x |
power_rule special_derivatives |
afledede-funktioner regneregler-for-differentialkvotienter |
Areal | area-between-a-curve-and-an-axis |
bestemt-integral-og-areal areal-mellem-to-funktioner |
|
Optimering |
minimizing-sum-of-squares minimizing-the-cost-of-a-storage-container |
optimization | optimering |
Emne |
Khan Academy |
Khan Academy opgaver |
Webmatematik |
Introduktion til differentialligninger |
differential-equation-introduction finding-particular-linear-solution-to-differential-equation |
hvad-er-differentialligninger gore-prove |
|
Seperable differentialligninger |
separable-differential-equations-introduction particular-solution-to-differential-equation-example |
losninger-til-differentialligninger eksponentiel-vakst inhomogene-lineare-forsteordens-differentialligninger separation-af-variable |
|
Modellering | newtons-law-of-cooling |
Tryk på "Kursusgang 1" for at se opgaverne for kursusgang 1. Og tilsvarende for de andre kursusgange.
Opgave 5. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 5. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 7. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 6. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 6. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 4. Et $300$ m langt hegn skal indhegne et rektangulært område. Bestem sidelængderne i rektanglet, så arealet bliver størst muligt.
Opgave 5. Et $300$ m langt hegn skal indhegne et rektangulært område. Den ene side ligger ned til en å, så der skal kun bruges hegn på de tre sider. Bestem sidelængderne i rektanglet, så arealet bliver størst muligt.
Opgave 6. En åben kasse skal have kvadratisk bund og et rumfang på $5000 cm^3$. Bestem siden i bunden og kassens højde, så overfladen bliver mindst mulig.
Opgave 7. Et rektangel er indskrevet i en halvcirkel med radius 12 m. Bestem længde og bredde,så rektanglet får så stort et areal som muligt.
Opgave 8. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 5. Bestem konstanterne $a$ og $b$ så funktionen $f(x)=ax+b$ er løsning til differentialligningen $y'-y=2x-3$.
Opgave 6. Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.
Opgave 6: Beregn arealet af det område der er afgrænset af grafen for funktionen $f(x)=9-x^2$ og førsteaksen.
Opgave 7: Bestem arealet af det område, der er afgrænset af graferne for $$f(x)=\frac{1}{4}x^2 - 2\quad \mbox{ og } \quad g(x)=x+1.$$
Opgave 8: Find en makker som også er færdig med ovenstående opgaver. Find selv på $2 \times 5$ opgaver af samme type som dem I lige har regnet og regn så hinandens opgaver. Man skal selv kunne regne opgaverne for man skal kunne hjælpe hvis makkeren ikke kan regne dem.